Overwatch – hur bra kan det vara?

Alla, eller åtminstone många, pratar om Blizzards kommande släpp Overwatch. Som vanligt när Blizzard släpper någonting får man en hel värld på köpet, och det ser mycket lovande ut.

Blizzard är ett av de mest framgångsrika mjukvaruföretagen i världen, kanske inte i vinst eller omsättning, men däremot när det kommer till kulturell påverkan. Med Warcraft (och framför allt World of Warcraft), Diablo och Starcraft har Blizzard skapat hela världar, som nästan börjat leva sina egna liv. Starcraft är idag en erkänd sport i många länder. Spelet har dessutom, precis som World of Warcraft och Diablo, gett upphov till böcker, serier, spin off-spel och naturligtvis också en hel del cosplay.

Viktigast är dock naturligtvis inte kringprodukterna, eller det faktum att ett spel blivit en sport. Viktigast är, naturligtvis, om spelen är bra eller inte. På den punkten har Blizzard verkligen levererat, enda sedan de släppte Warcraft för en massa år sen. Därför är förväntningarna höga när ett nytt spel nu är på gång.

Spelet ifråga heter Overwatch, vilket är en militär term för när en enhet täcker en annan, och eventuellt också sköter rekognosering. I spelets värld är det också namnet på en FN-liknande organisation, som har lyckats bringa fred i världen, men som sedan har splittrats.

Gameplay

Precis som namnet antyder är Overwatch ett skjutaspel, där det handlar om att täcka varandra, och ge support av olika slag. Man spelar i lag på sex spelare, och det finns tolv karaktärer att välja mellan, inspirerade av både science fiction och fantasy. Dessa karaktärer har i sin tur olika funktioner: anfall, försvar, tank eller support. Ett lag kommer att behöva alla fyra funktioner för att kunna vinna en omgång.

De tolv karaktärer som finns att välja mellan är:

  • Tracer (anfall) en snabb och lätt beväpnad engelska som kan resa i tiden.
  • 
Reaper (anfall) en dödsängel som inte har någon lie, utan istället två hagelbössor.
  • Pharah (anfall) har jetpack på ryggen och raketgevär i handen.
  • Hanzo (anfall) en bågskytt som kan hitta dolda fiender med radarpilar, och rensa upp med studsande pilar.
  • Widowmaker (försvar) en prickskytt som även kan lägga ut minor med giftgas.
  • Torbjörn (försvar) en vapentekniker från Göteborg (!) som kan bygga automatiska kanontorn som skjuter på fienden.
  • Bastion (försvar) en robot som påminner om Siege Tank i Starcraft: den kan antingen vara mobil eller stationär, och i det senare fallet har den rejäl eldkraft.
  • 
Winston (tank) en gorilla med jetpack på ryggen, som kan skjuta blixtar och skydda lagkamrater med ett kraftfält.
  • Reinhardt (tank), vars främsta vapen är hans raketdrivna hammare, och hans storlek. Reinhardt kan trycka upp fiender mot väggen, vilket åsamkar dem rejäl skada.
  • Symmetra (support) som kan lägga ut teleportationsportaler, skapa kraftfält och suga livskraft ur fiender.
  • Mercy (support) liknar en ängel med mekaniska vingar, och kan förutom att flyga hela skadade lagkamrater, eller öka den skada de gör på motståndare.
  • Zenyatta (support) en robotmunk (!) som kan skicka ut klot för att både hela och skada.

Låter det flummigt? Det tycker vi, men vi tycker också att det låter fantastiskt. Det är inte många som har fått möjlighet att prova spelet än. Men det finns redan åtminstone ett smakprov utlagt på Youtube, med kommentatorer och allt. Konstigt vore väl annars, när det är Blizzard som står bakom.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.